NUORTEN KUOROLIITTO

TAPAHTUMAT JA KOULUTUKSET

Tähän osioon on kerätty tietoa sekä Nuorten Kuoroliiton omista tapahtumista ja koulutuksista että muista koti- ja ulkomaisista kilpailuista ja festivaaleista. Lisäksi julkaisemme täällä tietoja jäsenkuorojemme konserteista. Kiinnostavista tapahtumista ja tietoja konserteista voi ilmoittaa Nuorten Kuoroliiton toimistoon: toimisto@nuortenkuoroliitto.fi.

Keräämme myös jatkuvasti kokemuksia kuorotapahtumista, joissa jäsenistömme on vieraillut ja julkaisemme mielellämme esimerkiksi matkakertomuksia Sulasol-lehdessä. Näissäkin asioissa kannattaa olla yhteydessä toimistoomme.

INTERNATIONAL CHORAL SYMPAATTI

International Choral Sympaatti on kansainvälinen lapsi- ja nuorisokuorotapahtuma, jonka Nuorten Kuoroliitto järjestää noin neljän vuoden välein. Tapahtuman perusajatuksena on korkeatasoinen kulttuurivaihto ja kansainvälisyyskasvatus. Sympaatti-festivaalille on osallistunut yhteensä kymmeniä ulkomaisia huipputason kuoroja ja valtava määrä suomalaisia kuoroja. Tapahtuma kiertää eri puolilla Suomea, ja sen keskuspaikkoina ovat olleet Helsinki 1986, Tampere 1990, Oulu 1995, Joensuu 1999, Lahti 2003, Espoo 2007 ja Rovaniemi 2013.

NUORTEN KUOROPÄIVÄT

Nuorten Kuoroliitto järjestää valtakunnallisia Nuorten Kuoropäiviä eri puolilla Suomea. Jo 14 kertaa järjestetty tapahtuma pitää sisällään koulutusta, workshopeja ja konsertteja, ja usein Kuoropäivien yhteydessä on järjestetty myös nuorten yhtyelaulukilpailut.

KOULUTUSTAPAHTUMAT

Valtakunnallinen koulutus on yksi Nuorten Kuoroliiton tärkeimmistä tukipilareista. Erityyppiset kurssit, koulutustapahtumat ja seminaarit kuoroille, kuoronjohtajille ja tukiyhdistysaktiiveille tavoittavat liiton jäseniä ja muita kuorojen parissa työskenteleviä. Nuorten Kuoroliitto toimii lisäksi aktiivisesti erilaisissa kuoromusiikkiin liittyvissä yhteistyö- ja koulutusprojekteissa.

Chorus - kuoronjohdon alkeet

Chorus-kurssilla opettelemme kuoronjohdon perustaitoja kurssilaisista muodostuvaa kuoroa johtaen ja harjoittaen. Perehdymme äänenharjoittamisen perusteisiin ja opettelemme vetämään äänenavauksen. Harjoittelemme lyöntitekniikan alkeet eli peruslyöntikaavat, aloitukset ja lopetukset. Harjoittelemme kuoron ja stemmaharjoittamisen perustekniikan sekä äänenantamisen periaatteet. Lisäksi käymme lävitse kuoron laulutekniikan, soinnin ja intonaation harjoittamisen perusteet.

Chorus-kuoronjohtokurssilla opettaa MuM Anna Nora, joka opettaa kuoron- ja yhtyeenjohtoa Helsingin Konservatoriossa sekä lapsikuoronjohtoa Metropolia Ammattikorkeakoulussa.

Kurssin ohjelmisto lähetetään kurssilaisille ilmoittautumisen jälkeen, lähempänä koulutuspäivää. Päivän aikana pidetään 45 min ruokatauko. Kurssin hinta on jäsenkuorojen jäsenille 80€, muille 90€.

Seuraava koulutus järjestetään Lahdessa 18.11.2017. Ilmoittautuminen tästä.

Luova musisointi ja äänenkäyttö kuorossa -kuorokurssi

Tämä kuorokurssi on tarkoitettu kuorossa laulaville ja kuorolaulusta kiinnostuneille 7-13-vuotiaille. Kurssilla lauletaan Nuorten Kuoroliiton syksyllä ilmestyvän uuden nuottijulkaisun kappaleita.

Kurssi järjestetään Helsingin Konservatoriossa la 7.10.2017 klo 10-17.

Opettajana kurssilla toimii kuoronjohtaja ja lastensäveltäjä, MuM Anna Nora.

Hinnat:

Liiton jäsenille: yksittäinen laulaja 15€, lauluyhtyeet 30€, pienet kuorot 10–30 laulajaa 100€ ja isot kuorot yli 30 laulajaa 150€

Muille: yksittäinen laulaja 30€, lauluyhtyeet 35€, pienet kuorot 105€ ja isot kuorot 155€

Ilmoittautuminen tästä.

Luovuus ja improvisaatio kuorossa, Vocal Painting -työpaja

Tule kokeilemaan laulamista Vocal Painting viittomilla ohjattuna! Vocal painting merkkien avulla kuoronjohtaja voi improvisoida yhdessä laulajien kanssa. Työpajassa opitaan kymmenkunta viittomaa sekä keksitään porukalla musiikkia. Koulutus on tarkoitettu kaikille tekniikasta kiinnostuneille 13-18 vuotiaille jo aiemmin laulua tai kuorolaulua harrastaneille nuorille.

Aika: la 25.11.2017 klo 14.00-16.30
Paikka: Helsingin Konservatorio
Opettaja: MuM Merzi Rajala
Hinta: 5€/laulaja

Ilmoittautuminen tästä (Huom! Jos olet Helsingin konservatorion oppilas, ilmoittauduthan tämän lomakkeen sijaan Anna Noralle konservatoriolle.)

Musiikkia maailmalta, etnistä musisointia -workshop

Koulutusta vetää musiikin maisteri, ilmaisutaidon opettaja Hanne Orrenmaa, joka johtaa neljää kuoroa: lapsikuoro Preluria, nuorisokuoro Luritusta, naiskuoro Tuulivoimaa (jonka laulajat ovat entisiä Seinäjoen tyttökuoron laulajia) sekä kansainvälistä nuorisokuoro YES:iä. Hanne toimii musiikin lehtorina ja ilmaisutaidon opettajana Nurmon lukiossa ja yläasteella, musiikkikriitikkona Ilkka-lehdessä sekä Suomen koordinaattorina kansainvälisessä European Association of Music in School –organisaatiossa. Hanne on jo usean vuoden ajan pitänyt musiikki- rytmi- ja ilmaisutaito-workshoppeja sekä kouluttanut musiikinopettajia eri puolella maailmaa. Tammikuussa Hanne palasi puolivuotiselta maailmanmatkalta tyttäriensä kanssa. Matkalaiset pitivät workshoppeja ilmaiseksi lapsille ja nuorille Afrikassa, Aasiassa, Australiassa sekä Oseaniassa; yhteensä 25 workshoppia kymmenessä maassa. Maaliskuussa Hanne matkaa Namibiaan ja Qatariin workshoppeja pitämään. Hanne erikoistui Sibelius-Akatemiassa musiikkikasvatusta opiskellessaan etnomusiikkiin sekä musiikkiliikuntaan (legendaarisen Inkeri Simola-Isakssonin johdolla). Niinpä Hannen workshopit pitävät sisällään, paitsi lauluja monesta maasta, myös hauskoja ilmaisutaito- ja ryhmäyttämisleikkejä, vauhdikkaita etnisiä tansseja sekä kehorytmiikkaa ja muita näppäriä rytmiharjoitteita eri puolilta maailmaa.

Seuraavaa koulutuspäivää tai -paikkaa ei ole vielä sovittu.

Hinnat vuonna 2017:

Ilmoita kilpailuja ja festivaaleja: toimisto@nuortenkuoroliitto.fi. Arvioita tapahtumista voi lähettää myös sähköpostitse.

Sulasolin Laulu- ja soittojuhlat Hämeenlinnassa 12.-14.5.2017

Nuorten Kuoroliiton jäsenet olivat hyvin edustettuna tämänvuotisilla juhlilla. Paikalle saatiin yhteensä lähes 400 liiton jäsenkuorolaista ja huoltajaa. Kuoroista paikalla olivat Cantus Michaelis, Fermaatti, Kokkolan Nuorisokuoro, Kolmekuutoset, Lapsi- ja nuorisokuoro Katajanmarjat, Lopen nuorisokuoro, Nuorisokuoro Allegro, Nuorisokuoro Kuhankeittäjät, Nuorisokuoro Sympaatti, Oulun Fröökynät, Rauman Poikakuoro, Tapiolan kuoro ja Vox Aurea. Esiintymisiä kuoroilla oli viikonlopun aikana lukuisia ja tässä hieman kuvasatoa niistä.

Vox Aurea Verkatehtaan Lasipihalla (Kuva: Ahti Viluksela)

Tapiolan kuoro Verkatehtaan Lasipihalla (Kuva: Ahti Viluksela)

Fermaatti Vanajan kirkossa (Kuva: Sari Kaipainen)

Pasi Hyökki johtamassa Tapiolan Kuoroa Verkatehtaalla (Kuva: Ahti Viluksela)