NUORTEN KUOROLIITTO

JÄSENYYS

Sulasolin eli Suomen Laulajain ja Soittajain Liiton jäsenyys tuo monenmoisia etuja kuorolaisille, kuoronjohtajille ja tukiyhdistystoimijoille. Kuorossa laulaminen on hauska harrastus, mutta sitäkin hauskempaa on tavata muita kuoroja ja kuorolaisia Sulasolin ja Nuorten Kuoroliiton tapahtumissa, kuten Laulujuhlilla, Nuorten Kuoropäivillä ja International Choral Sympaatissa

Sulasol-lehdestä ja Nuorten Kuoroliiton jäsentiedotteista voit lukea, mitä kuoromaailmassa juuri nyt tapahtuu, saat uusia ideoita oman kuoron käyttöön ja pääset vaikuttamaan lapsi- ja nuorisokuorotoimintaan valtakunnallisella tasolla. Sulasolin jäsenenä saat myös merkittäviä etuja muun muassa tapahtumien ja koulutusten osallistumismaksuista, nuottiostoista sekä hostellimajoituksesta.

Liitä kuorosi jäseneksi heti tai kokeile ensin tutustumisvuotta!

LIITY JÄSENEKSI

Kun lapsi- tai nuorisokuoro haluaa mukaan valtakunnallisen kuorojärjestön toimintaan, se liittyy erikoisliiton eli Nuorten Kuoroliiton ohella keskusliittoon Sulasoliin, Suomen Laulajain ja Soittajain Liittoon, sekä yhdistyksen kotipaikan perusteella määräytyvään alueelliseen piiriin. Jäsenmaksu koostuu kolmesta osasta: vuonna 2017 Sulasolin jäsenmaksu 10,05 euroa, Nuorten Kuoroliiton jäsenmaksu 4 euroa ja piirin jäsenmaksu piiristä riippuen 0-2 euroa henkilöltä. Pelkästään erikoisliiton tai piirin jäseneksi ei voi liittyä.

Sulasolin jäseniksi voidaan hyväksyä rekisteröityjen kuoroyhdistysten tai kuorojen kannatusyhdistysten ohella myös muun muassa musiikkiopistojen ja -luokkien yhteydessä toimivat kuorot. Sulasolin liittohallitus hyväksyy jäsenyhdistykset kirjallisesta hakemuksesta. Lisää ohjeita liittymisestä Sulasolin sivuilta.

Sulasolin jäsenet saavat liitosta monenlaisia etuja. Sulasol on musiikinharrastajien keulakuva, joka pyrkii valvomaan jäsenistönsä etuja mahdollisimman laajasti. Vastaavasti toimii Nuorten Kuoroliitto lasten ja nuorten kuoroharrastuksen edistämiseksi. Näkyvin Sulasolin jäsenetu on neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Sulasol-lehti, joka postitetaan kaikille jäsenyhdistyksen jäsenille. Lisäksi sekä Sulasol että Nuorten Kuoroliitto lähettävät kuoroille säännöllisesti jäsentiedotteita ajankohtaisiin asioihin liittyen ja tarjoavat toimistossa monen alan asiantuntemusta. Sulasolin nuottipalvelu kustantaa kuoronuotteja ja välittää myös muiden kustantajien nuotteja nuottimyymälän kautta. Sulasolin omista kustanteista jäsenet saavat merkittäviä alennuksia, ja voivat liittyä uusia kuoronuotteja välittävän Kuorokerhon jäseniksi.

Sulasol ja Nuorten Kuoroliitto järjestävät myös monenlaisia tapahtumia ja koulutusta laidasta laitaan niin lapsille ja nuorille, kuoronjohtajille kuin tukiyhdistysten jäsenillekin. Jäsenille tapahtumat ovat yleensä edullisempia kuin muille. Sulasolin jäsenet voivat käyttää myös Opintotoiminnan Keskusliiton palveluita (yli 15-vuotiaille) ja ovat Suomen Retkeilymajajärjestön jäseniä.

Voit tutustua tarkemmin Sulasolin jäsenistölleen tarjoamiin etuihin täällä.

TUTUSTUMISVUOSI

Sulasoliin liittymistä pohtivien kuorojen (ja orkestereiden) on nyt mahdollista tutustua Sulasolin ja erikoisliiton toimintaan ennen varsinaista jäsenyyttä. Tutustumisvuosi on lapsi- ja nuorisokuoroille kahden vuoden mittainen, ja sen jälkeen kuoron on päätettävä varsinaisesta jäsenyydestä. Tutustumisvuosi myönnetään vain yhden kerran kullekin hakijalle.

Tutustumisvuoden hinta on 50 euroa kuorolta, ja sen aikana kuoro saa 5 kpl jokaista vuoden aikana ilmestyvää Sulasol-lehteä, jäsentiedotteet, nuotteja Sulasolin nuottimyymälästä jäsenhintaan, mahdollisuuden liittyä Sulasolin Kuorokerhon jäseneksi sekä mahdollisuuden osallistua Sulasolin ja erikoisliittojen koulutuksiin ja tapahtumiin jäsenhinnalla.

Mikäli haluatte hakea kuorollenne tutustumisjäsenyyttä, täyttäkää alla oleva lomake ja lähettäkää se osoitteeseen Sulasol, Klaneettitie 6-8, 00420 Helsinki.

Tutustumisvuosilomake

JÄSENKUOROT

Nuorten Kuoroliiton jäsenkuorot poikkeavat toisistaan selvästi enemmän kuin minkään muun Sulasolin erikoisliiton jäsenet. Ensinnäkin jäsenten ikähaarukka ulottuu viisivuotiaista yli 20-vuotiaisiin laulajiin. Toisekseen kuoroissa voi laulaa joko vain tyttöjä tai poikia tai vaihtoehtoisesti molempia. Kolmanneksi kuoromuotojen taidollinen monimuotoisuus kattaa niin yksiääniset vasta-alkajien kuorot kuin haastavan ohjelmiston kanssa painiskelevat kansainvälisesti tunnetut huippukuorotkin.

Pääosa suomalaisista lapsi- ja nuorisokuoroista on sijoitettavissa johonkin seuraavista kategorioista. Iät ja äänialat ovat kuitenkin ainoastaan suuntaa-antavia.

LAPSIKUOROT

SA-muotoisissa kuoroissa laulaa 7–12-vuotiaita tyttöjä ja poikia. Sekä sopraanojen että alttojen ambitus on a–e2.

TYTTÖKUOROT

SA-muotoisissa kuoroissa laulaa 12–20-vuotiaita tyttöjä. Sopraanojen ambitus on c1–a2 ja alttojen f–d2.

POIKAKUOROT

SA-muotoisissa kuoroissa laulaa 6–15-vuotiaita poikia. Sekä sopraanojen että alttojen ambitus on g–g2.

SATB-muotoisissa kuoroissa laulaa 6–25-vuotiaita poikia. Sekä sopraanojen että alttojen ambitus on g–g2, tenoreiden d–g1 ja bassojen E–d1.

NUORISOSEKAKUOROT

SABar-muotoisissa kuoroissa laulaa 13–19-vuotiaita tyttöjä ja poikia. Sopraanojen ambitus on c1–a2, alttojen f–d2 ja baritonien e–d1.

SATB-muotoisissa kuoroissa laulaa 13–19-vuotiaita tyttöjä ja poikia. Sopraanojen ambitus on c1–a2, alttojen f–d2, tenoreiden c–f1 ja bassojen G–c1.