Nuorten Kuoroliiton jäsenkirje 2/2019

Aiheita tässä kirjeessä:

• Muistutus OK-Siviksen opintojaksohausta
  • Heläys-seminaari ja kuulutus sävellysnäytteistä
  • Kuoronjohdon alkeita Tampereella 23.11.
  • Tapiolan kuoron sävellyskilpailu
  • Koulutustarjous

Muistutus OK-Siviksen opintojaksohausta

Jäsenkuorot, olettehan huomanneet, että OK-Siviksen opintojaksohaku on menossa ja loppuu 14.10.! Siviksen tukimuotoihin, eli opintojaksoihin ja vertaisopintoryhmiin olette oikeutettuja Sulasolin jäseninä. Tukimuodoista löydätte lisätietoja edellä olevista linkeistä ja Sulasolin kotisivuilta. Sieltä löytyvät myös yhteystiedot, joista tarvittaessa voi pyytää apua. (Tukimuodot edellyttävät pääosin yli 15-vuotiaita osallistujia.)

Heläys-seminaari ja kuulutus sävellysnäytteistä

Heläys-seminaari lapsi- ja nuorisokuoroille säveltämisestä järjestetään Helsingissä 16.-17.11.2019. Lauantain ohjelmassa on messu lapsille, jossa kuullaan kantaesitys Olli Kortekankaan uudesta lapsikuoroteoksesta. Sunnuntain ohjelmassa on seminaari, materiaaliesittelyä ja konsertti, jossa kuullaan uutta lapsi- ja nuorisokuoromusiikkia. Seminaarin puhujina ovat Mia Makaroff, Ismo Savimäki, Katherine Pukinskis (Harvard, USA), Anna Nora ja Viena Kangas. Osana seminaaripäivää järjestetään myös workshop, jossa kenellä tahansa on mahdollisuus kuulla palautetta tapahtuman ammattilaisilta omasta sävellysnäytteestään. Kuulutammekin halukkaita lähettämään omat sävellysnäytteensä meille 30.10. mennessä. Niistä 4 valitaan yhteisesti käsiteltäväksi workshopissa. Seminaarin tarkempi ohjelma ja ohjeistus sävellysnäytteistä löytyy kotisivuiltamme.

Seminaari järjestetään yhteistyössä Kirkkomusiikin säveltäjät ry:n kanssa.

Kuoronjohdon alkeita Tampereella 23.11.

Järjestämme jälleen päivän mittaisen kuoronjohdon alkeiden koulutuksen ja tällä kertaa se toteutetaan Tampereella, Pirkanmaan musiikkiopiston tiloissa. Chorus-kurssilla opettellaan siis kuoronjohdon perustaitoja kurssilaisista muodostuvaa kuoroa johtaen ja harjoittaen. Päivän aikana perehdytään äänenharjoittamisen perusteisiin ja opetellaan vetämään äänenavaus, lyöntitekniikan alkeet eli peruslyöntikaavat, aloitukset ja lopetukset, kuoron ja stemmaharjoittamisen perustekniikka sekä äänenantamisen periaatteet. Lisäksi käydään lävitse kuoron laulutekniikan, soinnin ja intonaation harjoittamisen perusteet. Chorus-kuoronjohtokurssilla opettaa MuM Anna Nora, joka opettaa kuoron- ja yhtyeenjohtoa Helsingin Konservatoriossa sekä lapsikuoronjohtoa Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Kurssin ohjelmisto lähetetään kurssilaisille ilmoittautumisen jälkeen, lähempänä koulutuspäivää. Päivän aikana pidetään 1 h ruokatauko. Kurssin hinta on jäsenkuorojen jäsenille 80€, muille 90€.

Ilmoittautuminen päivään onnistuu täyttämällä lomakkeen tästä.

Chorus2019kuva

Tapiolan kuoron sävellyskilpailu

Tapiolan kuoron kannatusyhdistys ry on julkistanut kansainvälisen kuorosävellyskilpailun, joka on avoin kaikenikäisille lapsi- ja nuorisokuoroille säveltämisestä kiinnostuneille. Sävellyskilpailun kautta on tarkoitus löytää uusia mielenkiintoisia a capella -sävellyksiä lapsi- ja nuorisokuoroille. Voittaja julkistetaan kesäkuussa 2020 ja aikaa lähettää teos on 6.1.2020 asti. Lisätiedot ja säännöt löytyvät kuoron kotisivuilta.

Koulutustarjous

Jatkamme edelleen kuorojen tarpeista lähteviä koulutuksia. Millaista koulutusta juuri teidän kuoronne kaipaisi, missä ja kenen pitämänä? Kertokaa meille koulutustarpeistanne sähköpostilla (toimisto@nuortenkuoroliitto.fi) ja katsotaan jos Nuorten Kuoroliitto voisi järjestää juuri kaipaamanne koulutuksen vielä tänä syksynä tai ensi vuonna. Aiemmat vastaavat koulutukset ovat menneet hienosti ja niistä on tullut todella hyvää palautetta. Kouluttajina ovat olleet esimerkiksi Sanna Valvanne, Mia Makaroff, Anna Nora, Minna Liettyä-Tyni ja Jyrki Myllylä. Mitä osaamista juuri teidän kuoronne tarvitsisi? Nämä koulutukset ovat yleensä kuoroille varsin kustannustehokas tapa saada huippulaadukasta koulutusta, joten olkaapa yhteydessä!

Muistattehan, että olemme luopuneet toimistohuoneestamme Klaneettitiellä ja siirtyneet sähköiseen toimistoon. Värikästä syksyä!

Mikäli muutkin kuorossasi haluavat saada jäsenkirjeen sähköpostiinsa, mutta eivät ole vielä mukana listalla, voivat he liittyä sille helposti kotisivuillamme.