Nuorten Kuoroliiton jäsenkirje 1/2019

Aiheita tässä kirjeessä:

• Liittokokous 2019
  • Tulevia tapahtumia
  • Opiskele lapsikuoron johtamista videoiden avulla
  • Koulutustarjous Japani-teemalla

Liittokokous 2019

Nuorten Kuoroliiton liittokokous pidettiin Kaarinassa 16.3.2019. Liiton puheenjohtajana jatkaa Sari Kaipainen. Hallituksen jäseniksi valittiin Anna Nora, Päivi Järvinen, Minna Liettyä-Tyni ja Sanni Koivula (nuorten edustaja) sekä varajäseniksi Viena Kangas ja Joona Krusberg (nuorten edustaja). Jäsenmaksut ja muut käytännöt pysyvät edelleen ennallaan. Kokouksessa päätettiin myös pitää syksyllä ylimääräinen liittokokous, jossa on tarkoitus käsitellä liiton sääntöjen uudistusta. Lähetämme tästä jäsenistölle lisää tietoa myöhemmin.

Tulevia tapahtumia

Kesällä on tarjolla useampi lasten laulupäiväleiri 6-9- ja 10-13-vuotiaille. Paikkakuntina ovat tänä vuonna Iisalmi, Jyväskylä, Kokkola ja Turku. Lisää leireistä kotisivuillamme.

Nuorten Tiimillä on 5.-7.7. yhtyelaulun viikonloppuleiri kaikille aiheesta kiinnostuneille 15-24-vuotiaille. Kouluttajina on huipputyyppejä: Saima Hyökki, Hannu Lepola ja Virpi Moskari. Katso leirin mainos alta ja lisätiedot täältä.

Syksyllä järjestetään yhteistyössä Kirkkomusiikin säveltäjien kanssa Helsingissä HELÄYS! Seminaari lapsi- ja nuorisokuorolle säveltämisestä 16.-17.11.2019. Lauantaina kuullaan kantaesitys Olli Kortekankaan uudesta lapsimessusta Mikael Agricolan kirkossa ja sunnuntaina järjestetään seminaaripäivä luentoineen ja nuottiesittelyineen klo 12.00-16.00 Helsingin Konservatoriolla. Puhujina mm. Mia Makaroff, Anna Nora ja Viena Kangas. Viikonloppu päättyy konserttiin, jossa esitetään nykymusiikkia mm. Lauri Supposelta, Heta Aholta, Anna Huuskoselta, Antti Auviselta ja Jyrki Linjamalta. Tarkempi ohjelma julkistetaan elokuussa.

yhtyelaululeiriKuva

Opiskele lapsikuoron johtamista videoiden avulla

Mikäli et ole päässyt osallistumaan Anna Noran vetämiin lapsikuoronjohdon koulutuksiin, sinulla on nyt mahdollisuus tutustua koulutuksen sisältöön videoiden avulla!

Kaipaatko vinkkejä kuoronjohtajan seuraamisen ja yhtäaikaisen aloittamisen harjoitteluun, intonaation ja unisonolaulun vahvistamiseen tai kaksiäänisyyden alkeisiin? Tai mietitkö kuorotaitoja harjaannuttavia kuoroleikkejä harjoitusten lomaan? Nuorten kuoroliitto kokeilee uudenlaista ideoiden ja osaamisen jakamisen tapaa. Anna Noran Chorus Lapsikuoronjohdon koulutuksessa huhtikuussa 2018 kuvatut harjoitteet ja leikit ovat katsottavissa netistä silloin, kun sinulle sopii. Videot saat käyttöösi viideksi vuodeksi lunastamalla itsellesi, kuorollesi tai oppilaitoksellesi käyttöoikeuden videoihin. Käyttöoikeus maksaa 45€. Videoiden sisältö:
  1. Ääniraudan kuuntelu
  2. Aloituksen ja lopetuksen kuuntelu
  3. Tempon lukeminen lyönnistä
  4. Kaanonryhmien valmistukset
  5. Lyöntitekniikkaa: hengitys ja pohja valmistavassa lyönnissä
  6. Lyöntitekniikkaa: valmistava lyönti taukojen jälkeisten sisääntulojen opettamisessa
  7. Laulava käsi melodian opettamisessa
  8. Hassut sanat
  9. Unisonolaulun vahvistaminen
  10. Mykkälaulu
  11. Mykkälaulu kahdessa ryhmässä
  12. Kysymyksiä mykkälaulusta
  13. Kuoroleikki: Kuoronjohtaja käskee
  14. Kuoroleikki: Katseleikki
  15. Kuoroleikki: Leukaleikki
  16. Kuoroleikki: Ääniketju
  17. Kuoroleikki: Revontulet
  18. Kappalekohtainen intonaatio
  19. Kuoroleikki: Ajatustenlukija
  20. Kaksiäänisyyden alkeet
  21. Kaksiäänisyyden alkeet 2
Käyttöoikeuden voit tilata liiton toimistolta: toimisto@nuortenkuoroliitto.fi

Koulutustarjous Japani-teemalla

Tänä vuonna tulee Suomen ja Japanin diplomaattisuhteiden luonnista 100 vuotta ja teemaan liittyen olimme mm. mukana järjestämässä Suomi-Japani-workshoppia Porissa. Mikäli teidän kuoronne haluaisi myös päästä syksyllä mukaan japanilaiseen tunnelmaan, voimme järjestää teille koulutuksen, jossa käydään Minna Liettyä-Tynin johdolla läpi japanilaisia kappaleita. Jos innostutte aiheesta, olkaahan yhteydessä toimistoon.

Järjestämme mielellämme myös muita koulutuksia kuorojen tarpeista lähtien ympäri maata. Viime vuonna tutustuttiin mm. improvisointiin, beatboxaukseen ja djembe-rummun soittoon. Mikä teitä kiinnostaisi ja missä?

Onnea kevään viimeisiin koitoksiin ja hyvää kesää!

Mikäli muutkin kuorossasi haluavat saada jäsenkirjeen sähköpostiinsa, mutta eivät ole vielä mukana listalla, voivat he liittyä sille helposti kotisivuillamme.